ENERGIELABELS : EEN INVESTERING IN DE TOEKOMST VAN JE BEDRIJF - 1energielabel Zakelijk

ENERGIELABELS : EEN INVESTERING IN DE TOEKOMST VAN JE BEDRIJF

Energielabel voor bedrijf

Tegenwoordig is het verplicht om een energielabel voor een bedrijfspand te hebben. Naast dat het verplicht is zijn er nog een aantal redenen waarom het voordelig is om een energielabel voor jouw bedrijfspand te verkrijgen.

Kostenbesparing op de lange termijn

Met een energielabel krijg je een beter inzicht van het verbruik van het pand. Met deze kennis kun je gepaste energiebesparende maatregelen nemen. Door energiebesparende maatregelen te nemen zoals isolatie, zonnepanelen, en hoogrendementsglas verminder je je energieverbruik. Dit verminderde verbruik leidt tot lagere energierekeningen. Je bespaart dus uiteindelijk op je vaste lasten.

Versterking van het imago

Consumenten beginnen steeds meer waarde te hechten aan duurzaamheid. Het hebben van een groen energielabel kan een concurrentievoordeel opleveren. Als jouw bedrijf kan pronken met een groen imago kan dit klanten aantrekken die waarde hechten aan duurzaamheid.

Toekomstbestendigheid

Regelgeving rondom energieverbruik en duurzaamheid zal waarschijnlijk alleen maar toenemen. Door op dit moment te investeren in een gunstig energielabel positioneer je je bedrijf als vooruitstrevend en toekomstbestendig. Ook hoef je je geen zorgen meer te maken over eventuele boetes die worden opgelegd aan bedrijven die niet aan de regelgeving voldoen.

Veelgestelde vragen

Een energielabel is een certificaat dat aangeeft hoe energiezuinig een gebouw is. Het label gaat van A (zeer zuinig) tot G (ons zuinig).

Ja, sinds 1 januari 2023 is het verplicht om een energielabel te hebben voor alle niet-woongebouwen met een gebruiksoppervlakte van groter dan 50 m².

Naast dat het verplicht is, zijn er nog een aantal andere voordelen:

  • Kostenbesparing op de lange termijn: Met een energielabel krijg je een beter inzicht in het verbruik van je pand. Zo kun je gerichter energiebesparende maatregelen nemen, zoals isolatie, zonnepanelen en hoogrendementsglas. Dit leidt tot een lager energieverbruik en dus lagere energierekeningen.
  • Versterking van het imago: Consumenten hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid. Een goed energielabel kan een concurrentievoordeel opleveren en klanten aantrekken die waarde hechten aan een groene uitstraling.
  • Toekomstbestendigheid: De regelgeving rondom energieverbruik en duurzaamheid zal de komende jaren waarschijnlijk alleen maar toenemen. Door nu te investeren in een goed energielabel ben je voorbereid op de toekomst en hoef je je geen zorgen te maken over eventuele boetes.

Om een energielabel te verkrijgen, moet je een energieaudit laten uitvoeren door een erkend energiedeskundige. De energiedeskundige zal het pand inspecteren en op basis van de bevindingen het energielabel vaststellen.

Heb je nog andere vragen over energielabels? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *